Избирането на новото правителство слава Богу спря и процедурата по одобрения на бюджета за 2022 година, започната буквално в „12 без 5“ от служебното правителство. Предложеният от служебното правителство бюджет, предвиждаше невиждан бюджетен дефицит, юнашко покачване на осигурителните прагове, увеличаване на заплатите на държавната администрация и максимален осигурителен доход, който не е за пред хора.
Разбира се, нищо не пречи и на новото правителство, в което се преляха неколцина министри от служебното правителство, да възпроизведе отново тази фискална „платформа“, но вероятно министрите от новосъздадената Четворна коалиция ще бъдат по-въздържани.
Така че, да се върнем в не толкова далечния месец септември и да видим, какво ни очаква, след като тогава бяха приети поредните изменения в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.
Предизборното раздаване на пари през месец септември.
В „Държавен вестник“, бр. 77 от 16.09.2021 г. беше обнародван Закона за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.
Депутатите след дълги дебати измениха чл.10 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. и решиха да си купят любовта и гласовете на пенсионерите, като обещаха да раздадат пари с широка ръка.
Избраха си дата, чудна дата в края на годината - нито в началото на месеца, нито в средата, а почти в края – Коледа на 25 декември 2021 година.
И така, минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване при пълен осигурителен стаж за 2021 година е:
от 01 януари до 24 декември – 300,00 лв;
от 25 декември - 370 лв.;
Увеличението на размера е с 23,33 на сто.
Максимален размер на получаваните една или повече пенсии, без добавките към тях е както следва:
от 01 януари до 24 декември – 1440,00 лв;
от 25 декември - 1500 лв.;
Увеличението на размера е с 4,17 на сто.
От тук следва и промяна в минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване, отпусната при условията на непълен осигурителен стаж:
от 01 януари до 24 декември – 255,00 лв;
от 25.12.2021 г. – 314,50 лв. (85% от 370,00 лв.);
Увеличението на размера е с 23,33 на сто.
Променя се от 25.12.2021 г. и минималния размер на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване по чл.74 от КСО:
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-над 90 на сто: 425,50 лв. (115 % от 370,00 лв.)
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-от 71 до 90 на сто: 388,50 лв. (105 % от 370,00 лв.)
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-от 50 до 70,99 на сто: 314,50 лв. (85 % от 370,00 лв.)
От 25.12.2021 г. минималния размер на личната пенсия за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест по чл.79 от КСО:
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-над 90 на сто: 462,50 лв. (125 % от 370,00 лв.)
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-от 71 до 90 на сто: 425,50 лв. (115 % от 370,00 лв.)
при трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане-от 50 до 70,99 на сто: 370,00 лв. (100 % от 370,00 лв.)
Наследствената пенсия по чл.81, ал.2 от КСО:
от 01 януари до 24 декември – 255,00 лв;
от 25.12.2021 г. – 277,50 лв. (75% от 370,00 лв.);
В заключителните разпоредби на ЗИД на ЗБДОО се изменя и допълва чл.70, ал.1 (пенсиите за осигурителен стаж и възраст), чл.75, ал.1 (пенсиите за инвалидност поради общо заболяване) и чл.79, ал.1 (инвалидност поради трудова злополука и професионална болест) от КСО. От 25.12.2021 г. се променя процента на тежестта за всяка една година осигурителен стаж, както и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Тази промяна се отнася за пенсиите за трудова дейност, които ще се отпускат след 24.12.2021 г.
Реконструирането на сградата на НОИ е несравнимо по-лесна задача от решаването на проблемите на пенсионната система. Снимка: plmailbg, skyscrapercity.com
Размерът на пенсиите за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент:
1. 1,35 за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане;
2. 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж - за осигурителния стаж, представляващ разлика между общия осигурителен стаж, зачетен на лицето, и стажа по т. 1.
По този начин, при определянето на размера на пенсии за осигурителен стаж и възраст, отпуснатите с начална дата до 24.12.2021 г. включително, тежестта за всяка година осигурителен стаж, съгласно чл.70, ал.1 от КСО е 1,2 процента и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж.
От 25.12.2021 г. тежестта за всяка година осигурителен стаж без превръщане, съгласно чл.70, ал.1 от КСО вече ще бъде 1,35 процента и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане.
При пенсиите за инвалидност поради общо заболяване, размерът се определя, като доходът , от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по 1,2 на сто за отпуснатите от 01.01.2019 г. до 24.12.2021 г., а за отпуснатите след 24.12.2021 г. – с 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за оставащите месеци осигурителен стаж.
Размерът на пенсиите за инвалидност поради трудова злополука или професионална болест се определя, като средномесечният осигурителен доход за страната по чл. 70, ал. 3 се умножи по индивидуалния коефициент, изчислен по реда на чл. 70, ал. 4 - 7, ал. 10, т. 1 и 3, ал. 11 и 19 - за пенсиите, отпуснати с начална дата до 1 януари 2019 г., а за пенсиите, отпуснати с начална дата след 31 декември 2018 г. - по реда на чл. 70, ал. 8, 9, ал. 10, т. 2 и 3, ал. 11 и 19 до дата на пенсионирането, и по следните коефициенти, според степента на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане:
За пенсиите, отпуснати с начална дата от 01.01.2019 г. до 24.12.2021 г. включително:
Над 90 на сто - 0,4494;
От 71 до 90 на сто – 0,3932;
От 50 до 70,99 на сто – 0,3371.
За пенсиите, отпуснати с начална дата след 24.12.2021 г.:
Над 90 на сто - 0,5056;
От 71 до 90 на сто – 0,4424;
От 50 до 70,99 на сто – 0,3792.
В Преходните и заключителните разпоредби на КСО се създава и параграф 7 е, които влиза в сила от 25.12.2021 г. Той засяга всички пенсии за трудова дейност отпуснати с начална дата на пенсията до 24.12.2021 г.
Съгласно §7 е, ал.1 от ПЗР на КСО, отпуснатите с начална дата до 24.12.2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25.12.2021 г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.
В ал.2 от § 7е от ПЗР на КСО е предвидено преизчисляването по ал. 1 да се извърши, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително. Това преизчисляване на пенсиите за трудова дейност се извършва, ако това е по-благоприятно за пенсионера.
За пенсионерите, които имат осигурителен стаж, положен при условията на първа и/или втора категория труд, разликата между общия им осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд, и осигурителния им стаж без превръщане, продължава да участва при определяне размера на пенсията с 1,2 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент - за месеците осигурителен стаж.
Според статистиката на НОИ, предстоящата промяна ще доведе до увеличение с 152 000 на пенсионерите, които получават минимален размер. Очаква се да се изплащат минимални пенсии на близо 1 044 000 души при 892 000 към настоящия момент.
Очаква се също така пенсионерите, чиито пенсии са ограничени до т.нар. „таван“ на пенсиите да се увеличи от около 27500 на над 34 000.
Няколко думи за разликата между пенсии и социално подпомагане, която управляващите не правят
Тук е мястото да се кажат една – две думи за стремителното нарастване на броя на пенсионерите, които ще получават минимална пенсия. Както читателите се досещат, тези хора преди са имали малки пенсии, но размерът им е бил над този на минималната пенсия. С драстичното повишаване на размера на минималната пенсия, тя просто изпреварва дотогавашния размер на пенсиите им.
Никой няма нищо против пенсиите да растат, но нашите законотворци определено не правят разлика между социално осигуряване и социално подпомагане. У нас отдаван съществува и продължава да се задълбочава следният парадокс.
От една страна, бюджетът на Държавното обществено осигуряване, всяка Божия година се субсидира с огромна транзакция от Държавния бюджет. Де факто, НОИ е в технически фалит, осигурителните вноски определено не стигат за формирането на бюджета на ДОО и работата на пенсионната ни институция продължава, защото ежегодно е спасявана с трансфер от Държавния бюджет.
Едновременно с това, се води една политика, за която биха могли да се използват и по-пиперливи изрази, но понеже съм жена ще се огранича да нарека „дълбоко погрешна“. Пенсиите се използват, за провеждането на политика в областта на социалното подпомагане. Никой няма нищо против хората с ниски доходи да бъдат подкрепяни с общите усилия на обществото. Това обаче трябва да става с инструментите на социалното подпомагане. За прилагането на тези инструменти си има друга институция – Агенция за социално подпомагане (АСП). Абсолютно порочно е управляващите да смесват пенсиите със социалното подпомагане, но на никой не му пука – нито в законодателната, нито в изпълнителната власт. Всички правят точки за пред избирателния корпус.
В пенсионното дело има ясен принцип, че размерът на пенсията трябва да отчита личния осигурителен принос на пенсионера. Постоянното увеличаване за щяло и за нещяло на минималната пенсия, води до това, че хора с доста различен осигурителен принос се оказват с еднакви пенсии. С последните нововъведения на предишното ни Народно събрание, не без участието на служебното правителство, нови 152000 души са се оказали в положението на пълни будали, защото са внасяли повече от едни други хора, които вече ще получават колкото тях.
Някой ще каже, че не искаме на внасялите по-големи осигуровки да им е добре, а на внасялите по-малки да им е зле. Това не е вярно. Повишаването на пенсиите е хубаво и благородно нещо, но щом има пари за това, те трябва да се разпределят поне малко от малко справедливо. В случая сме свидетели на въпиеща несправедливост, но както казахме по-горе, управляващите от двете власти – законодателната и изпълнителната не различават пенсия от социално подпомагане. Те и други неща не различават, но млъкни сърце – те не са тема на този коментар.Тагове:
Тони
20.12.2021 07:23
БЛАГОДАРЯ ВИ ЗА ПОЛЕЗНАТА ИНФОРМАЦИЯ